CO JE SKIKING

/CO JE SKIKING
CO JE SKIKING 2017-09-25T16:52:35+00:00

Co je „Skiking“?

Skiking, známý také jako „Cross Skating“, je sportem, při jehož provozování dochází k zapojení až 90% celkové svalové hmoty člověka, současně je však šetrný ke kloubům. Skiking je sport, který může provozovat takřka každý rekreační atlet – hobby sportovec. Tato sportovní aktivita vychází svým stylem především z běžeckého lyžování – nejvíce z techniky bruslení (v anglické terminologii „skating“). Skiking tak lze rozhodně považovat za jakési letní běžkování, a je proto perfektní alternativou pro trénink běhu na lyžích v době, kdy sníh není.

Je potřeba nosit ochranné pomůcky – chrániče?

V každém případě doporučujeme vždy nosit alespoň přilbu a rukavice. Pro začátečníky a děti rovněž doporučujeme chrániče na ostatní části těla – především na lokty a kolena. Zkušenější jezdci dávají přednost chráničům potaženým kevlarem, které jsou k dostání přímo v naší nabídce.

Jak si poradit s jízdou na štěrku nebo na trávě?

Na štěrku je dobré jezdit se zvýšenou opatrností, tom platí hlavně při průjezdu prudších zatáček. Pokud ještě nemáte dost zkušeností, na začátku byste se moc neměli pokoušet jezdit ani na trávě, i když to vypadá snadně. Travnaté plochy jsou měkké, hrbolaté a nenabízejí ideální podmínky pro klidnější jízdu. Obecně je lepší se vyhnout jakémukoliv členitějšímu terénu, kde se vyskytuje mnoho nerovností a děr, do kterých můžou kolečka zapadnout.

Jaké rychlosti mohu dosáhnout při jízdě na Skike? 30-40 km/h jako na kolečkových bruslích?

Valivý odpor plášťů je takřka třikrát větší než u kolečkových bruslí. Na druhou stranu je ale také jejich přilnavost zhruba třikrát lepší. Protože si Skike zvolily cestu lepší přilnavosti, i jejich ambicióznější uživatelé si na to rychle zvykli a akceptují to jako bezpečnostní prvek. Rychlost mezi 30 až 40 km/h tak lze docílit jedině sprintováním. Průměrnou rychlost na silnici je většina lidí schopná udržet něco mezi 15 a 25 km/h. Je potřeba si uvědomit, že Skike nemají napodobovat inline brusle, ale jsou především náhradou za běžky, jakousi možností, praktikovat styl podobný běžeckému lyžování po celý rok. Uvážíme-li, že člověk s výkonem asi 200 W dosáhne rychlosti zhruba 16 km/h a 300 W postačí na 21 km/h, je vidět potřeba výdeje většího množství energie. Navíc je nutné počítat s tím, že mimo silnici rychlost klesne asi o 10% a v těžším terénu až o 30%.

Kde se mohu naučit jezdit na Skike?

Instruktory lze najít na této webové stránce v části „Trénink“. Tito instruktoři nabízejí přípravné kurzy a kurzy pro začátečníky a pokročilé. V kurzu si lze obvykle vypůjčit Skike a další potřebné vybavení. Harmonogramy kurzů jsou zveřejňovány na internetu, avšak zápisy do kurzů musí být provedeny přímo s konkrétními instruktory prostřednictvím emailu, telefonu nebo registračního formuláře.

Jaký je výdej energie při Cross-Skating?

Zajímavý příklad pro začátek: Na internetu se můžete dočíst, že při provozování Nordic Walkingu se údajně předpokládá o 40% vyšší energetický výdej než u klasické pěší turistiky. A to především z toho důvodu, že nedílnou součástí Nordic Walkingu je aktivní zapojování paží při používání hůlek. Použití slova „údajně“ je zde na místě. Tyto údaje totiž předpokládají poměrně dobře fyzicky vybaveného jedince, který nepotáhne hůlky bezvládně za sebou. U dalších sportů je situace obdobná. Dejme tomu takový squash je prý jednou z nejnáročnějších pohybových aktivit, při níž dochází k maximální spotřebě energie. Toto tvrzení logicky opět platí jen pro hráče určité úrovně. A jak je na tom tedy z teoretického hlediska Skiking v porovnání s ostatními sporty? Můžeme jej zařadit někam mezi cyklistiku, plavání, běžkování nebo inline bruslení, co se energetického výdeje týče. Nejvíce ale záleží na tom, jak intenzivně Skiking (a to platí i pro ostatní sporty) provozujete. Jsou tací, kteří se po kratší projížďce ani nezapotí. Na druhé straně máme skupinu extrémních sportovních nadšenců, která dokáže z tohoto sportovního náčiní „dostat maximum“ a bez problému se s výdejem energie přiblíží orientačním běžcům a jiným sportovcům provozujícím náročnější sporty. Ze začátku budete mít možná trochu problémy s motivací. Postupem času se ale zlepšíte v technice jízdy natolik, že si začnete Skikig více užívat a budete schopni přizpůsobovat styl jízdy podle toho, jestli zrovna budete chtít jet „volně“ a kochat se okolní přírodou, anebo ujíždět maximální rychlostí někde po hladkém asfaltu a jízdu pojmete jako kondiční trénink. Jakým způsobem budete Skike využívat, záleží čistě na vás.

Mohu na Skike dosáhnout stejného tréninkového efektu jako při běhání?

Jízda na Skike je vhodnou alternativou a současně výborným doplňkovým sportem k běhu na dlouhé tratě. Spotřeba energie je o něco vyšší (10-15%) a po tréninku s vyšší tepovou frekvencí než u běhu je regenerace o hodně rychlejší. Proto je možné zařadit Skike do vašich tréninkových jednotek, aniž byste se museli bát přetrénování. Při jízdě jsou navíc klouby šetrně procvičovány téměř srovnatelným způsobem, jako byste cvičili stabilizační cviky s vaším sportovním fyzioterapeutem. Celkově tak můžete po delší době jezdění na Skike cítit mnohem lepší stabilitu a pevnost kloubů, což dokazují také nadšené reakce sportovců provozujících míčové hry. Co se týče procvičování břišního a zádového svalstva, v této oblasti jsou Skike doslova bezkonkurenční. Rychlost jízdy na Skiku je pak v porovnání s běžci znatelně vyšší. Pokud srovnáte silově stejně vybavené jedince, při jízdě na Skike dosahujete v průměru cca o 15-40% větší rychlosti než běžec, konkrétně potom vždy záleží na daném povrchu.